Viaxe a Panamá e Oeste de EEUU. Xaneiro 2024

En Xaneiro 2024 decidimos facer unha viaxe un pouco longa, os lugares pedíano, fomos 15 días a Panamá e outros 15 ao suroeste de EE.UU.

Saímos de Madrid. Unha visita rápida a Ana e a Dani, esa noite durmimos alí e ceamos con eles.

Día 31, voamos. Once horas de viaxe. Para Benito entre os viños que nos deron no avión e un par de tranquimazins, a viaxe foi bastante ben, e eu entre películas e a lectura que tiña no meu ebook, ben tamén.

No noso percorrido pola cidade, vimos pancartas que protestaban pola xentrificación porque obriga a moita xente irse do Casco no que tradicionalment vivía para construír apartamentos para xente rica e para turistas; un problema que está afectando a moitas cidades do mundo como Compostela e que se está empezando a notar noutras cidades de Galicia. Pero Panamá City ten un grave problema de vivenda xa que non pode medrar e a pouca que se constrúe ten un prezo inalcanzable para a maioría. Isto levou a que moita xente se fora a vivir a comunidades nas que se constrúe máis barato ao oeste do Canal, alí existen centos de urbanizacións con prezos asequibles; o problema é que moita desa xente ten que ir a traballar ao centro e o único paso é pola Carretera Panamericana a través da Ponte das Américas e claro, formanse ás horas dos translados enormes atascos, "atrancos" como lle chaman eles, que se extenden por toda a cidade; así as persoas poden tardar horas en chegar ás súas casas. 

O noso guía era moi relixioso, visitamos a catedral, que foi restaurada como algunhas das outras 7 igrexas do casco histórico, para a visita do Papa Xoán Paulo II, e están como novas.

 A catedral

 

Explicounos a historia das igrexas, amosounos os edificios restaurados e os que están ocupados por xente máis sinxela e, como dixen, onde viven varias familias. A visita rematou onde comezamos na Praza da Independencia. Seguimos coñecendo a cidade. Había restaurantes Chic, autóctonos vendendo artesanía, teas moi decoradas, con moitas cores. Ao pór do sol fomos tomar unha cervexa nunha terraza con vistas ao Pacífico e ao Puente de las Américas para gozar da hora dourada

Rúa do sombreiro

 

Terraza con vistas ao Pacífico
 

Para voltar a casa collemos un Uber e fomos cear a unha taquería preto do apartamento do barrio dos Bancos, nada doutro mundo, e para casa, agardábanos outro día para seguir coñecendo a cidade.

O segundo día decidimos visitar o Canle. Fixémolo en transporte público, toda unha odisea, non tiñamos cargada a tarxeta metro bus, que custa 2$. Preguntamos como facelo e collemos un taxi e fomos a un centro comercial (o día anterior unha señora deunos unha tarxeta pero non estaba cargada) e no centro había unha máquina onde podíamos recargala. E así o fixemos. Despois dunha longa espera collemos o autobús que nos levou ata a estación central de AMBROOK e alí collemos outro que nos levou  a Miraflores, o centro de recepción de visitantes. A entrada costounos 17 dólares.

O centro de visitantes de Miraflores ofrece tres niveis de terrazas para observar o funcionamento das esclusas e o paso dos barcos, así como unha sala de cine onde se pode ver unha interesante película sobre a Canle de Panamá e a súa historia. O primeiro que fixemos foi acudir á sala de teatro do centro de visitantes, onde proxectaron unha película moi didáctica sobre a Canle, explicando a historia, os detalles e os obxectivos que ten esta mega construción no futuro. O primeiro intento de construción foi en 1880 polos franceses, durou uns 20 anos, pero acabaron vendendo os seus dereitos a Estados Unidos por 40 millóns de dólares. O primeiro barco estadounidense que cruzou a canle conectando os océanos Atlántico e Pacífico fíxoo en 1914. 

Cúmprense 110 anos da inauguración, e é importante sinalar que máis de 8 mil galegos con pico e pa axudaron a construír esta faraónica obra. A súa tarefa principal foi o traslado das vías do ferrocarril, e colaboraron na construción da canle que discorreu paralela a esta liña.


O edificio conta cunha terraza aberta na planta baixa e unhas escaleiras na 1ª planta que permiten observar o funcionamento da canle, o paso dos barcos polas esclusas e o seu movemento. Paga  a pena velo. É un espectáculo realmente impresionante ver pasar os enormes Panamaxes (case 300 metros de eslora) guiados por "mulas" (locomotoras eléctricas que traballan en tándem sobre carrís de vía estreita para manter os barcos aliñados).




No momento en que nos achegamos a ver as esclusas, entraba un barco portacontendores e tras del un cruceiro. Vimos como se baleiraba a auga da esclusa para que o barco puidese baixar ao seguinte nivel. A canle ten uns 80 km e tárdase unhas 10 horas en cruzar. No medio está o lago Gatún, desde o que se enchen as comportas a norte e sur. O nivel do océano Atlántico está a uns 10 m sobre o Pacífico, os barcos "soben" ata Gatún e despois "baixan" ao outro océano. Actualmente, co cambio climático, o nivel do lago está a baixar, o que pon en perigo o tráfico de barcos pola canle.

 

 Lago Gatún. É a importante reserva de auga da canle

Pola tarde fomos á Calzada Amador, un enorme espigón que se construíu entre 1908 e 1914 con terra e rochas extraídas das escavacións de Canle. O seu principal obxectivo é protexer a entrada da Canle dos temporais que percorren a baía de Panamá. O lugar formaba orixinalmente parte dun complexo militar estadounidense coñecido como Forte Amador, de aí o nome da estrada. A idea era ver o museo da diversidade, pero cando chegamos alí estaban pechando, só puidemos ver a parte baixa e os xardíns.O museo  foi diseñado polo famoso arquitecto Frank Gehry. O Biomuseo é unha conexión entre ciencia e arte, un museo de historia natural dedicado a Panamá que explora a relación entre a súa biodiversidade e a súa cultura.

 

O museo.


Continuamos o paseo, pola pasarela construída sobre o mar que chega a un grupo de illas onde había a base militar estadounidense. Agora só queda un laboratorio e centro de investigación da Smitsoniam e algunhas vivendas e centros de ocio-
As vistas son impresionantes cun horizonte formado por rañaceos modernos e o Pacífico.

 

Hoxe, as illas son zonas de relax e atraccións. Ao rematar a andaina merecíamos unha cervexa e disfrutamos dunha Balboa. Mañá é o último día en Panamá City. Imos visitar Panamá Viejo que foi o primeiro asentamento español no Pacífico. Trátase dun xacemento arqueolóxico que dende 1519 foi a capital de Panamá ata principios de 1670 cando foi completamente destruído polo pirata inglés Henry Morgan. Posteriormente foi construído nun lugar más protexible e defendible, onde se atopa o Casco Antiguo. O primeiro que fixemos foi visitar o museo,onde se explica a cultura precolombina, o estilo de vida dos indíxenas, e todo o relacionado coa colonización española. Ao final fixemos un percorrido polos restos arqueolóxicos: a catedral da que só quedan a torre e parte dunha nave, tamén había catro mosteiros: franciscanos, dominicos... coas súas igrexas, o convento das monxas da Concepción. casas, cuartos dos oficiais, case nada queda en pe, só a estrutura dos edificios. A defensa foi desastrosa e os propios españois prenderon lume á cidade para evitar que se apalancaran os piratas nela.

 Ao fondo a torre da catedral e os Rañaceos.





O 4 de febreiro fomos pasar uns días en Portobelo para seguir coñecendo un pouco máis este marabilloso país e collemos un coche de aluguer que reserváramos dende Galicia. Foi un pouco complicado saír da cidade, sufrimos un dos famosos "atrancos" moito tráfico tanto na propia cidade como na autovía a Colón, a capital do norte de Panamá; fixemos unha parada para tomar algo, atravesamos unha selva moi espesa, por estradas secundarias, aldeas onde  rapaces disfrazados nos paraban (achegábase o entroido) para pedir unhas moedas...
 
 
 
Polo camiño atopamos un preguiceiro na estrada, son lentos pero moi hábiles nas árbores, no chan manéxanse moi torpes. Pasou un garda que volveu poñer no seu sitio. Tamén había uns mozos  da Smitsoniam alí parados, dixéronnos que tivemos moita sorte de poder ver un tan preto, poden pasar anos sen conseguir ver ningún.
 
 
Por fin chegamos a Portobelo, onde tiñamos un apartamento alugado. O propietario é de Lisboa e colabora no desenvolvemento da cultura, música e tradicións congolesas. Tamén organizou unha pequena escola para a educación de afrodescendentes e nenos indíxenas, que é outra civilización presente en Portobelo.
O pasado militar de Portobelo queda patente cando chegas á cidade e ves o castro de Santiago que flanquea a estrada. Nas fortificacións pódese ver perfectamente como se fixo a  construción con bloques de coral, fáciles de traballar, de transportar e que absorbían ben os impactos dos disparos de canón. Pero o castro de Santiago non é o único, os seus tres irmáns (San Jerónimo, San Fernando e San Fernandino) configuran un conxunto de fortificacións que foron recoñecidas como Patrimonio da Humanidade pola UNESCO en 1980.
 

 

 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Viaxe á Bretaña Francesa Setembro 2020

Viaxe ao SUDESTE ASIÁTICO. Vietnam. 2023